רשת medica מרכזים רפואיים

ארתרוסקופיה

"ניתוח דרך חור המנעול", ככה קוראים הרופאים ברחבי העולם לניתוח ארתרוסקופיה. מדובר בשיטה המאפשרת לאבחן ולטפל במגוון בעיות מפרק בלי לפתוח אותו – רק באמצעות חתכים זעירים וכלי עבודה שמזכירים מסרגות דקות. כל מה שרציתם לדעת על ארתרוסקופיה – בכתבה שלפניכם

פגיעה במפרק יכולה להשפיע מאד על אורך החיים שלנו ולכן חשוב מאד לטפל בכך בזמן, בלי להמתין. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות ארתרוסקופיה – שיטה כירורגית זעיר-פולשנית המאפשרת להציץ לתוך המפרק ולטפל בבעיות של מבנים אנטומיים פנימיים.

ביצוע ארתרוסקופיה מתאים במגוון מקרים של טראומה או שחיקה של מפרק לאורך זמן. ניתן לבצע ארתרוסקופיה על כל מפרק, אך לרוב נהוג לבצע את הפעולה הזו במפרק הברך, הכתף, המרפק, הירך או שורש כף היד. מצד אחד, נדרשת התערבות כירורגית מינימלית, אך מצד שני, ניתן להגיע לתוצאות מאד טובות, ככל שזה נוגע לטיפול בבעיות מפרקים מורכבות.

מה קורה במהלך ביצוע ארתרוסקופיה?

אף על פי שמדובר בניתוח כירורגי לכל דבר, ניתן להשתחרר הביתה כבר באותו יום, בזכות ההתערבות המינימלית. בדרך כלל ארתרוסקופיה מתבצלעת בהרדמה כללית. 

אבחון הבעיה של המפרק נעשה על ידי MRI, אז גם מתקבלת החלטה על ביצוע ארתרוסקופיה. לעתים קרובות, במהלך ארתרוסקופיה מתגלים לרופאים פרטים שלא נראו בבדיקת MRI, בזכות היכולת להציץ על המפרק "מבפנים". דרך חתכים קטנים יוחדרו למפרק מצלמה זעירה וכלים ניתוחיים עדינים. לפני הכל, מתבצעת סקירה של כל המפרק, ומיד אחרי הטיפול בבעיה: כריתה או גילוח של זיזים, חיבור מחדש ותפירה של רקמות והסחוס בתוך המפרק. בסיום כל הפעולות יוסרו הכלים הכירורגיים מתוך המפרק. את כל אחד מהחתכים שנעשו תופרים או מדביקים בדבק כירורגי.

שחיקת סחוסים- המרכז האורתופדי ופגיעות ספורט בית חולים אלישע

יתרונות הארתרוסופיה

פעמים רבות ניתוח ארתרוסקופיה עדיף על ניתוח "פתוח" של מפרק, גם מבחינת החשיפה (יש גישה נוחה יותר למפרק ולפעמים אף מספק נראות טובה יותר), גם מבחינת ההתערבות (מדובר בפגיעה מינימלית במפרק) וגם מבחינת השיקום, שלוקח הרבה פחות זמן מניתוח "פתוח". שיקול אחרון חשוב מאד לספורטאים, כי זה גם לא פוגע ברקמה הרכה שחשובה לו וגם מאפשרת לו לחזור לפעילות מהר יותר. 

החלמה אחרי ארתרוסקופיה

אף על פי שמדובר בפרוצדורה זעיר-פולשנית, זהו ניתוח לכל דבר ולכן כמו אחרי כל ניתוח, ייתכנו רגישות או כאב באזור המנותח. ניתן לטפל בהם על ידי משככי כאבים לפי המלצת רופא. במקרים מסוימים יחליט הרופא על מתן טיפול נגד קרישי דם. ייתכן וכדי להקל על המצב ולשמור על המפרק המחלים, יציע הרופא להשתמש בימים או בשבועות הראשונים בתחבושת אלסטית, "שרוול" אורתופדי או מתלה. תקופת ההחלמה תלויה בפרוצדורה שמתבצעת בתוך הברך.

בזמן ההחלמה מומלץ לשמור על האזור עד כמה שאפשר ללא מגע מים, לכן, בזמן מקלחת כדאי מאד לכסות את המפרק שעבר ארתרוסקופיה בשקית פלסטיק, למשל.

כבר מספר ימים אחרי הארתרוסקופיה ניתן לחזור לעבודה או ללימודים, לגבי שאר הפעילויות – חשוב מאד לקבל על כך אישור מהרופא. ההחלמה המלאה לוקחת בדרך כלל מספר שבועות עד מספר חודשים, תלוי במקרה. כמו כן, רופא יכול להמליץ לך על תרגילים פיזיותרפיים שיסייעו בשיקום מהיר יותר של המפרק המנותח.

סיבוכים וסיכונים

אף על פי שמדובר בניתוח מאד בטוח ועם סבירות מזערית של סיבוכים, יש לקחת בחשבון, שבקבות ארתרוסקופיה ייתכן זיהום, קרישי דם, נזק לכלי דם או עצבים, דימום מאסיבי או בצקתיות באזור.

יש לפנות לרופא במקרים הבאים:

  • חום
  • כאב שמחמיר
  • בצקתיות מוגזמת
  • חוסר תחושה או עקצוץ
  • נוזל שקוף בעל ריח רע מטפטף מהפצע

שאלות ותשובות

ש: מתי ניתן לחזור ללכת אחרי ניתוח ארתרוסקופיה על הברך?

ת: מיד אחרי הניתוח. אם מדובר בכאב מינימלי בזמן ההליכה, לא מומלץ להשתמש במקל או הליכון. רוב האנשים מסוגלים ללכת ללא צליעה כבר אחרי שבוע או שבועיים, אך ההחלמה המהירה מורגשת אחרי 4 עד 6 שבועות. כמו כן, ניתן לחזור לנהוג 5 עד 7 ימים אחרי הניתוח, כשניתן לכופף או ליישר את הברך ללא כאב מוגזם.

ש: כמה זמן אורכת הארתרוסקופיה?

ת: תלוי מאד בחומרת המקרה. בממוצע מדובר ב-40 עד 60 דקות, אך יכול לקחת אף יותר במצבים מורכבים.

אולי יעניין אותך

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​