רשת medica מרכזים רפואיים

פריקה וחוסר יציבות של כתף

הכתפיים שלנו הם המפרקים הפעילים ביותר בגוף. הם עוזרים לנו להרים את הידיים, לסובב אותן ולהגיע איתם אל מאחורי הראש. מרפק הכתף מסוגל להסתובב בכיוונים שונים. עם זאת, טווח תנועה גדול מדי יכול לגרום חוסר יציבות.

חוסר יציבות של מפרק הכתף מתרחש כשראש של עצם הזרוע נתלשת החוצה משקע הכתף. זה יכול לקרות בעקבות פציעה או בעקבות שימוש יתר. ברגע שהכתף נפרקת, היא הופכת לרגישה לפריקות חוזרות. אם הכתף משוחררת מדי ויוצאת החוצה מהמקום פעם אחרי פעם, מדובר בחוסר יציבות כרונית של כתף.

מבנה הכתף

הכתף שלנו מורכבת משלוש עצמות: עצם הזרוע (הומרוס), עצם השכם (סקפולה) ועצם הבריח (קלביקולה). ראש עצם הזרוע מתאים לשקע שטוח בעצם השכם. לשקע זה קוראים גלנואיד. רקמות חיבור חזקות בשם קפסולת הכתף הן מערכת רצועות הכתף ומחזיקות את ראש עצם הזרוע במרכז שקע הגלנואיד. רקמה זו מכסה את מפרק הכתף ומחברת את החלק העליון של עצם הזרוע לעצם שהכם. כדי לשמור על הכתף יציבה, היא מוגנת גם על ידי שרירים וגידים חזקים.

פריקות כתף יכולות להיות מלאות או חלקיות. בפריקה מלאה ראש עצם הזרוע יוצא מהשקע לחלוטין. ברגע שהרצועות, הגידים והשרירים מסביב לכתף הופכים להיות משוחררים או נקרעים, פריקות הכתף עלולות לקרות לעתים קרובות. חוסר יציבות כרונית של כתף מתבטאת על ידי חוסר יכולת קבוע של הרקמות הנ"ל לשמור על עצם הזרוע בתוך שקע הגלנואיד.

פגיעות כתפיים - המרכז האורתופדי ופגיעות ספורט בית חולים אלישע

סיבות לחוסר יציבות כרונית של כתף

ישנן שלוש סיבות עיקריות לכך:

  • פריקת כתף – בדרך כלל פריקת כתף ראשונה נגרמת על ידי פציעה חמורה או טראומה. כשראש עצם הזרוע נפרק, בדרך כלל נפגעים שקע הגלנואיד והרצועות בחלק הקדמי של זרוע. הסחוס שמרפד את השקע יכול להיקרע גם הוא. פריקה ראשונה של כתף עלולה לגרום לפריקות נוספות או לתחושה של חוסר יציבות.
  • תת-פריקה – לעתים חוסר יציבות כרונית נגרם עקב תתי-פריקות (פריקה חלקית של הכתף), לעתים מגיע עם תכונה של גמישות יתר
  • חוסר יציבות רב-כיווני – אצל מספר קטן של מטופלים הכתף הופכת ללא יציבה ללא שום היסטוריה של פציעה או נקע חוזר. אצל מטופלים כאלה הכתף יכולה לפרוק לכיוונים שונים ומתקבל חוסר יציבות רב-כיווני.

תסמינים של חוסר יציבות כרונית של כתף

  • כאב בעקבות פציעת כתף
  • פריקות כתף חוזרות
  • תחושה תמידית של כתף משוחררת עם תחושה של חוסר ביטחון בזמן הנעת הכתף בתנועות מסוימות

אבחון

אבחון חוסר יציבות כרונית של כתף כולל בדיקה גופנית הבוחנת את רמת חוסר יציבות הכתף ובמפרקים אחרים. כדי לאשש את האבחנה יכול הרופא לבקש לבצע בדיקת דימות, כגון צילום רנטגן, כדי לראות אם קיימת פגיעה ברקמת העצם או MRI, המספקת תמונה ברורה של רקמות רקות – רצועות וגידים המקיפים אל מפרק הכתף.

דרכי טיפול

חוסר יציבות כרונית של הכתף (באנשים צעירים) בדרך כלל מצריך התערבות כירורגית על מנת לפתור את הבעיה. טיפול שמרני אינו יעיל בדרך כלל באנשים צעירים ופעילים והסיכוי לפריקות חוזרות הינו גבוה. לרוב הניתוח מתבצע בשיטה ארתרוסקופית, אולם יש להתאים את הניתוח לסוגי הנזק השונים כפי שהודגמו ב-MRI.

לאחר הניתוח קיימת תקופת מנוחה הכוללת קיבוע במתלה למספר שבועות (3 עד 6, תלוי בנזק שנמצא) ולאחר מכן תקופת שיקום ארוכה הכוללת פיזיותרפיה וחזרה הדרגתית לפעילות (מספר חודשים).

אולי יעניין אותך

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​