רשת medica מרכזים רפואיים

רצועה צולבת קדמית (ACL) – מה חשוב לדעת?

גם מי שלא עוסק בספורט מקצועי מכיר היטב את הביטוי "מתחתי רצועה בברך". ובכן, מדובר באחת הפגיעות הנפוצות ביותר במפרק הברך, העלולה לגרום לא רק למתיחה אלא גם לקרע של רצועה קדמית צולבת. כתבה חשובה לקריאה, גם אם אתם לא ספורטאים מקצועיים ומשחקים כדורגל, כדורסל וטניס להנאתכם

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפגיעה בברך היא פציעתה של רצועה קדמית צולבת (ACL), אחת מרצועות הרקמה המחברת בין העצמות בתוך מפרק הברך. רצועה זו שומרת גם על יציבות הברך. ניתן למתוח או לקרוע אותה אם עושים תנוע פתאומית או פניה חדה ומהירה במהלך ריצה או קפיצה. לעתים קרובות זה גם כואב ויכול להקשות על ההליכה.

איך פוגעים ברצועה קדמית צולבת?

לרוב פציעה זו מאפיינת ספורטאים בענפים שדורשים מהם לעצור בפתאומיות או לשנות כיוון ריצה, כמו למשל שחקני כדורגל, טניס, כדורסל, כדור יד או מתעמלים אחרים. בשורה התחתונה – שילוב המהירות והכיוון הוא זה שאחראי על מתיחה או קריעה של הרצועה. מבחינה סטטיסטית, פגיעות הרצועה נפוצות יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

תסמינים של מתיחה / קרע ברצועה

אנשים רבים מדווחים על רעש של פיצוץ בתוך הברך בזמן פציעה, אך זה לא קורה לכולם. רשימת תסמינים נפוצים יותר כוללת:

  • כאב או תחושת שריפה באזור מפרק הברך, לפעמים יש בעיה לעמוד או להעביר משקל על הרגל הפצועה
  • נפיחות, לרוב ב-24 שעות ראשונות אחרי הפציעה, ניתן לנסות לטפל על ידי הנחת קרח או הרמה של רגל בישיבה או בשכיבה
  • בעיות הליכה, כשאי אפשר להעביר משקל בצורה נורמלית על הרגל הפצועה, כמו כן, אנשים מסוימים מדווחים כי יש תחושה שמפרק הברך "השתחרר".
  • טווח תנועה מצומצם, קושי בלכופף או ליישר את הברך

אבחון של קרע / מתיחת הרצועה

במהלך הבדיקה הגופנית הרופא ישאל שאלות שנוגעות לרגע הפציעה, ישווה בין שתי הברכיים כדי לראות אם הברך הכואבת נראית שונה. בנוסף, הוא יכול לבקש מהמטופל לשכב על הגב ולקפל ירכיים ו/או ברכיים בזוויות שונות. אם יש בעיה כלשהי או תנועה חריגה, ייתכן ומדובר ברצועה פצועה.

אם המטופל נשלח לצילום רנטגן, זה נעשה במטרה לשלול עצמות שבורות, שכן רקמות רכות, כמו רצועה צולבת קדמית, לא יופיעו בצילום, עם זאת, ניתן לראות אותן בבירור בבדיקת MRI או בדיקת אולטרסאונד.

אפשרויות טיפול ברצועת קרועה או מתוחה

סוג טיפול תלוי מחומרת הפגיעה ויכול להציע מגוון טיפולים שמרניים או ניתוח:

  • עזרה ראשונה – במקרה ומדובר בפגיעה מינורית, לרוב מספיק להניח קרח על הרגל, להרים אותה ולהיות במנוחה. אם ישנה נפיחות, ניתן לטפל בה גם באמצעות קרח. כדי להוריד את המשקל מהברך בזמן הליכה מומלץ להשתמש במקל הליכה או בקביים.
  • טיפול תרופתי – ניתן ליטול תרופות אנטי-דלקתיות, המסייעות להוריד את הנפיחות ולהקל על הכאב. ההמלצה על טיפול תרופתי ניתנת על ידי הרופא ויכולה לכלול גם משככי כאבים פשוטים וגם תרופות מרשם. במידה והכאב חריף, הרופא יכול להחליט על זריקת סטרואיד ישירות לתוך המפרק. 
  • סד הברך בזמן פעילות גופנית – מומלץ לספורטאים חובבים או מקצועיים, במידה והרצועה שלהם פגועה
  • פיזיותרפיה – בהתאם להמלצת הרופא, ניתן לקבל הפנייה לטיפולים פיזיותרפיים המסייעים לחזק את השרירים סביב הברך ולהחזיר לה טווח תנועה מלא. ניתן לבצע את התרגילים בהשגחה של מטפל או באופן עצמאי.

 

מתי יש צורך בניתוח?

זה שיש למישהו קרע ברצועה קדמית צולבת, לא אומר שיש צורך בניתוח. צריך לראות מה טווח התנועה, מה היציבות ואיך פיזיותרפיה יכולה לסייע. כשמדובר בספורטאים, עם זאת, יש צורך לבדוק איזה תנועות אופייניות לו – למשל, אם מדובר בתנועות סיבוביות פתאומיות, כמו כדורסל, כדורגל, רוגבי, כל מה שקשור לתנועות לא מתוכננות על משטח ישר, הוא מיועד לסבול מבעיות של בריחת ברך. אנחנו לא נרצה להשאיר ברך לא יציבה כי זה יכול לפגוע במבנים נוספים בהמשך. זו הסיבה העיקרית שנרצה לעשות ייצוב הברך באמצעות שחזור צולבת. אפשר לקחת את הרצועה החדשה מהשוק או מהפיקה.

אולי יעניין אותך

ארתרוסקופיה

"ניתוח דרך חור המנעול", ככה קוראים הרופאים ברחבי העולם לניתוח ארתרוסקופיה. מדובר בשיטה המאפשרת לאבחן

קראו עוד »

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​