רשת medica מרכזים רפואיים

שבר בכתף

כתף נחשב למפרק הכי פעיל בגוף שלנו. בזכותו אנחנו יכולים להרים ולהזיז את הידיים מצד לצד ולבצע לא מעט תנועות יום-יומיות, שלפעמים אנחנו אפילו לא מודעים אליהן. שבר בכתף יכול לקרות גם למבוגרים וגם לצעירים, לרוב במקומות שונים ומסיבות שונות ולכן יש מנעד מאד רחב של טיפולים אפשריים – מהטיפול השמרני שכולל את השמירה של היד במתלה ועד הטיפול הניתוח ההכרחי במקרים כשאין ברירה אלא לקבע את העצם

כתף אדם מורכבת משלוש עצמות: עצם השכמה, עצם הבריח ועצם הזרוע ואילו המפרק עצמו מורכב מראש עצם הזרוע והמשטח המפרקי של עצם השכמה. כשראש עצם הזרוע מונחת בתוך המשטח.

מה יכול לגרום לשבירת כתף?

בעיקר מדובר במקרים של חבלות ישירות במפרק הכתף או חבלות עקיפות, שעלולות להיגרם אפילו מנפילה על שורש כף היד או על המרפק, לרוב אצל אנשים מבוגרים יותר, כשהעצמות שלהם פגיעות יותר. אצל צעירים יותר שברים בכתף נגרמים מחבות משמעותיות יותר ולרוב מערבים את שבר הבריח. זו יכולה להיות נפילה מאופניים או נפילה בזמן ריצה / משחק קבוצתי, כל דבר שמערב אנרגיה גבוהה.

תסמינים של שבר בכתף

כמו בכל שבר מדובר לרוב בכאב חד ונפיחות באזור השבר מתחת לעור. לעתים קרובות, בעקבות השבר ותזוזת העצמות הכתף תיראה מעט מעוותת ושמוטה, גם המרחק בין החזה לקצה הכתף בצד השבור יכול להיות קצר יותר מהצד השני, שלא חווה שבר.

אבחון שבר כתף

אבחון השבר מתבצע על ידי הרופא באמצעות צילום רנטגן, שיאפשר להבין היכן בדיוק ממוקם השבר ומהי מידת התזוזה של החלקים ושל העצמות שבורות. 

פגיעות כתפיים - המרכז האורתופדי ופגיעות ספורט בית חולים אלישע

טיפול בשבר כתף

בגלל מיקום העצם, אי אפשר לקבע או לחבוש את האזור כדי להבטיח יציבות והחזרתן של העצמות למקומן הטבעי לכן לרוב יומלץ לתת ליד לנוח באמצעות ההכנסה שלה למתלה פשוט. כמובן, בימים הראשונים אחרי הפציעה, חשוב ליטול משככי כאבים ולנוח. ההחלמה של השבר בכתף לוקחת בדרך כלל בין 3 ל-6 שבועות, ואצל ילדים אפילו מהר יותר.

טיפול שמרני עם מתלה נבחר גם כשהשבר הוא בחלק העליון של עצם הזרוע. סוג כזה של שבר גם אופייני יותר לאוכלוסייה מבוגרת, ונגרם כתוצאה מנפילה על כף היד או על מרפק.

טיפול בשבר בכתף באמצעות ניתוח

במקרים מסוימים, כשמדובר בשבר באמצע עצם הבריח ובקצה הצדדי שלו, יש צורך בניתוח.

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית, דרך החתך באזור העצם מוחזרים כל חלקי העצם השבורה למקומם הטבעי ומקובעים על ידי שתל מתכתי (ברגים ופלטה). לפעמים, אחרי איחוי השבר מבוצע ניתוח נוסף להוצאה של שתל, כדי לא לגרום למטופל כאבים או גירוי. 

תקופת השיקום

אחרי שהשבר התאחה יש צורך להתחיל בטיפולים פיזיותרפיים ותרגילי חיזוק. ניתן לחזור לעסוק בספורט בערך שלושה חודשים אחרי הניתוח. והמטרה שלנו, בבית חולים אלישע, להחזיר את הספורטאי לפעילות מלאה בפרק זמן כמה שיותר קצר.

אולי יעניין אותך

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​