רשת medica מרכזים רפואיים

מכון למחלות צוואר הרחם וקולפוסקופיה

פפילומה וסרטן צוואר הרחם

המכון למחלות צוואר הרחם וקולפוסקופיה בבית חולים אלישע עוסק באיתור מוקדם, במניעה ובטיפול במחלות צוואר הרחם בקרב נשים, לרבות איתור שינויים טרום סרטניים וסרטניים בתוצאה מהדבקה בנגיף הפפילומה (HPV) בקיום יחסי מין.
כ-80% מהנשים הפעילות מינית נחשפות לנגיף הפפילומה, אך אצל מרביתן המערכת החיסונית מצליחה להיפטר מהנגיף. ד"ר פלדמן מרחיב ומסביר שסרטן צוואר הרחם, בדומה לסוגי סרטן אחרים הנובעים מזיהומים, נוצר בדרך כלל בגלל וירום הפפילומה. יש זנים רבים של hpv וחלקם קשורים להופעת סרטן צוואר הרחם.

הקדמה HPV: הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם

וירוס הפפילומה הוא נגיף נפוץ הפוגע בנשים ובגברים ולרוב מועבר ביחסי מין. יש 1000 זנים שונים של הווירוס, חלקם אלימים ומעורבים בהתפתחות סוגי סרטן כמו סרטן צוואר הרחם, פי הטבעת, הלוע וחלל הפה, הפות והנרתיק. הסרטן הנפוץ ביותר כתוצאה מהידבקות בווירוס הפפילומה הוא סרטן צוואר הרחם. לכן, יש להקפיד על בדיקות שגרתיות לגילוי מוקדם של הנגיף, וחשוב לדעת כי שימוש בקונדום לא מספק הגנה מלאה בפני הידבקות בנגיף הפפילומה.
נגיף הפפילומה האנושי פוגע בתאי העור ובריריות. יש זנים של הווירוס הגורמים ליבלות (קונדילומות) ולשינויים קטנים בתאים, אלו זנים שלרוב לא גורמים להתפתחות סרטן. זנים בעלי סיכון גבוה גורמים לשינויים סרטניים בתאים בגלל חדירת חומר גנטי נגיפי לתא ופגיעה במנגנוני ההגנה והבקרה של התאים.

במנון למחלות צוואר הרחם מאבחנים שינויים סרטניים בצוואר הרחם באמצעות הבדיקות הבאות:

  • בדיקת ציטולוגית הנקראת pap smear, הבדיקה מכונה משטח צוואר הרחם.
  • בדיקה קולפוסקופית בעזרת מיקרוסקופ ייעודי לאיתור אזורים בצוואר הרחם בהם קיים חשד לשינויים טרום סרטניים.
  • ביופסיה והערכה היסטולוגית.

חשוב להדגיש כי גילוי מוקדם של מחלות צוואר הרחם וטיפול מותאם לבעיה מונע התפתחות של סרטן. בבדיקת משטח צוואר הרחם (פאפ) מלקטים כמה תאים מהאזור לצורך בדיקת מעבדה וסקירת שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם. אם תוצאות משטח צוואר הרחם אינן תקינות הרופא ימליץ ויפנה את המטופלת להמשך בירור באמצעות בדיקה קולפוסקופית. אם בבדיקה הקולפוסקופית מאתרים תאים חשודים מבצעים ביופסיה ולוקחים דגימות מהאזור החשוד לצורך בדיקה פתולוגית.

לפרטים נוספים התקשרו

או השאירו פרטים

Israeli_Ministry_of_Health_.png
הפיקוח הרפואי והבקרה על הטיפולים הרפואיים הם מן המחמירים ביותר
המרכז הרפואי נמצא בביקורות תכופות של משרד הבריאות 

מה זה פאפ לא תקין?

משטח צוואר הרחם, כלומר בדיקת פאפ, הוא למעשה בדיקה יעילה ואמינה לגילוי שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם. זו בדיקה שגרתית הנעשית אצל רופאי הנשים, כאשר הגורמים הרפואיים ממליצים לנשים מעל גיל 21 לעבור את הבדיקה אחת ל-3 שנים. את הבדיקה מבצעים בדרך כלל עד גיל 65. 

במהלך משטח צוואר הרחם הרופא מחדיר ספקולום להרחבת הנרתיק ולגישה נוחה לצוואר הרחם. הרופא מבריש קלות את צוואר הרחם באמצעות מברשת ייעודית ועדינה המוחדרת בתנועה סיבובית לצורך ליקוט תאים מהאזור. את התאים שולחים לבדיקה במעבדה כד־ לאתר האם יש שינויים טרום סרטניים.
כדאי לדעת כי בדיקת פאפ אינה כרוכה בכאבים, יש מטופלות החשות אי נוחות קלה וזמנית במהלך הבדיקה עצמה. חשוב לציין כי בדיקת פאפ כלולה בסל שירותי הבריאות לגילי 35 עד 54 ואפשר לעבור משטח צוואר הרחם ללא עלות אחת לשלוש שנים.
הבדיקה מומלצת במיוחד לנשים בטווח הגילים 65-25, אחת לשלוש שנים, אך לנשים בסיכון גבוה מומלץ לעבור את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר, בהתאם להמלצות הרופא.
בדיקת פאפ עם תוצאה תקינה קובעת כי בבדיקת המעבדה לא נמצאו תאים חריגים. בבדיקת פאפ שתוצאתה לא תקינה התוצאות עשויות להעיד על מצבים המחייבים המשך בירור וטיפול, למשל זיהום או דלקת בצוואר הרחם, התפתחות לא תקינה של תאים בצוואר הרחם, נגעים טרום סרטניים, גדילת תאים לא תקינה, סרטן צוואר הרחם. כמו כן, הבדיקה יכולה לזהות את נגיף הפפילומה האנושי.

מה עושים במצב שהפאפ לא תקין?

במצבים בהם תוצאות משטח צוואר הרחם לא תקינות הרופא ימליץ על המשך בירור ויפנה את המטופלת לבדיקת צוואר הרחם בגישת הקולפוסקופיה, ובהתאם לממצאים מבצעים ביופסיה ושולחים דגימת רקמה לבדיקה מעמיקה במעבדה.
הבדיקה עצמה נמשכת כרבע שעה בלבד ואינה מלווה בכאבים, לעיתים עלולים לחוש אי נוחות זמנית. לאחר הבדיקה יש מצבים בהם סובלים מדימום קל יחסית ומכאבים החולפים מעצמם תוך מספר ימים.
בדיקת קולפוסקופיה מבוצעת בעזרת מיקרוסקופ ייעודי הנקרא קולפוסקופ, באמצעותו אפשר להסתכל בהגדלה עד פי 30 על האזור החשוד בצוואר הרחם.

במהלך הבדיקה אפשר לזהות את המקור של התאים הלא תקינים שאובחנו בבדיקת פאפ, ובהתאם לצורך הרופא לוקח דגימה מהרקמה (ביופסיה) לצורך בדיקת מעבדה.
כדאי לדעת כי במצב שבבדיקת פאפ מגלים תאים חריגים מציינים בטופס האבחון את דרגת החומרה והשינויים בכינויים כמו sil (דרגה קלה), lsil (דרגת חומרה נמוכה) 1-hsil המצביע על דרגה חומרה גבוהה.
התאים החריגים המתגלים בבדיקה אינם בהכרח תאים סרטניים, אך ללא טיפול נכון הם עלולים להתפתח לסרטן צוואר הרחם, לכן השינויים מכונים טרום סרטניים והמשטח עצמו מכונה חריג ולא תקין

מה זה מחלת טרום של צוואר הרחם ומהן דרכי הטיפול?

צוואר הרחם ממוקם בחלק העליון של הנרתיק ומחובר לכיפת הנרתיק בחלקו התחתון. לצוואר הרחם יש תפקיד מרכזי בתהליכי הפריון וההריון, הוא גם חשוב אונקולוגית מאחר והאזור חשוף להתפתחות גידולים טרום סרטניים וסרטניים. וירוס הפפילומה אוהב במיוחד את אזור המעבר הנמצא בנקודת המפגש בין התאים הקשקשיים האופייניים לרירית הנרתיק לבין התאים הבלוטיים האופייניים לרירית הרחם, באזור זה מתרחש תהליך מטפלזיה שאהוב על נגיף הפפילומה.

כאמור, גילוי מוקדם של מחלה טרום ממאירה או מחלה ממאירה בצוואר הרחם מאפשר לרופאים להציע טיפול מתאים ולהביא להחלמה מלאה במרבית המצבים והמקרים. בכל שנה מאבחנים בישראל כ-200 מקרים של סרטן צוואר הרחם, כאשר וירוס הפפילומה מהווה את הגורם העיקרי לסרטן באזור. 

יש לווירוס כ-150 זנים, חלקם גורמים ליבלות (קונדילומות), אחרים גורמים לפפילומות ללא פוטנציאל ממאיר, ויש זנים אלימים העלולים לגרום להתפתחות נגעים טרום ממאירים או ממאירים.
אם בבדיקה מגלים יבלות יש מצבים בהם היבלות נסוגות מעצמן ללא טיפול, במצבים אחרים חשוב לטפל ביבלות ויש להמשיך במעקב ובטיפולים חוזרים מאחר והיבלות חוזרות ב-20% מהמקרים. הטיפול ביבלות מבוסס על הסרה באמצעות צריבה (כיום הלייזר נחשב לשיטה המומלצת להסרת יבלות), הקפאה, חומרים כימיים או כריתה כירורגית.
אם מגלים מחלת טרום של צוואר הרחם כמו וירוס ה hpv השיטות היעילות לטיפול כוללות צריבה בלייזר או בקור, הסרת נגעים בעזרת לולאת leep חשמלית, חיתוך בסכין(הליך כירורגי), ויש להמשיך במעקב כדי לבדוק האם הטיפול הצליח ולגלות בזמן תסמינים המעידים על חזרת המחלה.

חיסון נגד נגיף הפפילומה (HPV)

אחד הטיפולים המומלצים למניעת מחלות בצוואר הרחם, ובעיקר וירום פפילומה העלול להביא לסרטן צוואר הרחם, הוא חיסון לפני גילוי הנגעים. 
מומלץ לקבל את החיסון לפני המגע המיני הראשון, לכן בישראל מקפידים על חיסון נגד פפילומה מגיל 9, וכיום החיסון ניתן לתלמידי כיתות ח', הן לבנות והן לבנים, וזאת במסגרת תוכנית החיסונים בבתי ספר.
כדאי לדעת כי חיסון הפפילומה נחקר במדינות רבות למעלה מ-15 שנה, עד היום ניתנו מעל 250 מיליון מנות חיסון, וארגון הבריאות העולמי, כמו גם משרד הבריאות בישראל, מגדירים את החיסון כבטוח לשימוש.

מומחים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​