רשת medica מרכזים רפואיים

נקע בקרסול – פציעה כרונית וחוסר יציבות

כמעט כל אחד מאיתנו חווה לפחות פעם אחת בחיים שהרגל שלו התעקמה החוצה במהלך אימון גופני או סתם תוך כדי הליכה. נקע בקרסול זה לא ממש נעים, מה עושים כשמדובר בנקע כרוני וחוסר יציבות המפרק? כיצד ניתן לאבחן אותם, איך מטפלים ובאילו מקרים חשוב מאד לגשת לרופא?

מפרק הקרסול, המחבר בין שוק לכף הרגל, נוטה להיפגע לעתים קרובות. זה קורה בדרך כלל אם דורכים על הרגל בצורה לא זהירה או מעקמים אותה באופן לא טבעי, כשמדובר במדרגה או שקע בקרקע. פציעות כאלה של גידים ורצועות הקרסול יכולים לקרות בעת אימון ספורט, במהלך ריצה או הליכה או אפילו תוך כדי ביצוע פעולה פשוטה של לקום מהמיטה. נקע בקרסול עלול להיות מאד כואב ולהקשות על אורך החיים הרגיל.

סיבות לנקע בקרסול

רצועות, המחברות בין עצמות הקרסול, נפצעות כשהן נמתחות יותר מדי. זה קורה לעתים הכי קרובות אם הרגל מתעקמת פנימה או החוצה. גם אם מדובר באדם שמבלה את רוב היום שלו בישיבה, הנקע בקרסול יכול לקרות באופן פתאומי, גם במהלך הליכה במדרכה או דריכה לא זהירה. 

תסמינים של נקע בקרסול

כשהקרסול נקוע, ייתכנו פגיעה בגיד שבר או דלקת. כלי דם הופכים ל-"דליפים" ומאפשרים לנוזל להתנקז לתוך הרקמות הרכות סביב המפרק. תאי הדם הלבנים, האחראיים על הדלקת, נוהרים לאזור וכך גם מתגברת זרימת הדם. יחד עם הדלקת בדרך כלל מתרחשים שינויים הבאים:

  • האזור נפוח בגלל עודף נוזלים ברקמות. לעתים הנפיחות כל כך חמורה שאם נוגעים בה עם האצבע, נשאר סימן למשך מספר שניות
  • כאבים ורגישות באזור, שמתגברים אם לוחצים על האזור הכואב או מזיזים את כף הרגל בזוויות שונות
  • אדמומיות וחום שנגרמו על ידי זרימת דם מוגברת לאזור

מתי לפנות לרופא?

לרוב, נקע בקרסול לא מצריך הגעה לרופא, אבל אם מדובר בכאבים עזים, חייבים לשלול שבר. אם משהו מהדברים הבאים קורה, חשוב מאד לגשת לרופא-אורתופד:

  • הכאב ממשיך להיות בלתי נסבל למרות הרמת הרגל, נטילת משככי כאבים וקירור האזור
  • אין באפשרותך לדרוך על הרגל
  • מצב הקרסול לא משתפר תוך 5-7 ימים. זה לא אומר שהכאב ייעלם לחלוטין, אבל עוצמתו חייבת לרדת
  • מומלץ מאד להגיע לרופא לביקורת כשבוע-שבועיים אחרי הפציעה, כדי להתייעץ לגבי תרגילי גמישות וחיזוק 

במקרים בהם הכאב בלתי נסבל, הקרסול נפוח בצורה מוגזמת או איבד מצורתו ויש כואב חזק כשלוחצים על העצמות העגולות מצדי הקרסול יש לגשת בדחיפות למוקד חירום או חדר מיון.

האתגר באבחון של נקע בקרסול, הוא לזהות האם ישנה פגיעה גם במבנים גרמיים, מה היקף הפגיעה ברצועות ומה באופן כללי חומרת הנקע

טיפול בנקע בקרסול

כשמדברים על הטיפול בנקע בקרסול, יש להבדיל בין שני שלבים. לטיפול בשלב החריף של הנקע יש אפילו ראשי תיבות RICE – מאנגלית: מנוחה, קרח, תחבושת לחץ והרמה (Rest, Ice, Compression, Elevation), אנחנו רוצים להקל ולהפתחית את הנתיחות. בטיפול בנקע אצל הספורטאים – הוא דווקא הפוך, המטרה היא להפעיל את הרגל כמה שיותר, לפני שנגרם הנזק לעצבים באזור הנקע, ולכן מומלצת מאד פיזיותרפיה. במידה ובנוסף לנקע יש גם חוסר יציבות, יש צורך לעשות הדמיות נוספות ולטפל בכך באמצעות פיזיותרפיה או אפילו ניתוח, במקרה אם יש פגיעה סחוסית – בעזרת זריקת PRP או ארתרוסקופיה.

מניעה של נקע בקרסול

ניתן למנוע נקע בקרסול באמצעות נעלים מתאימות ותרגילי כושר שמפתחים קרסוליים חזקים וגמישים. יש להקפיד על נעלים מתאימות לכל פעילות, במיוחד גופנית מאומצת, במקרה הצורך יש לחבוש את הקרסול לתמיכה נוספת. במקרה ויש נקעים חוזרים, מומלץ להשתמש בגרב אורתופדית לוחצת. 

אולי יעניין אותך

ארתרוסקופיה

"ניתוח דרך חור המנעול", ככה קוראים הרופאים ברחבי העולם לניתוח ארתרוסקופיה. מדובר בשיטה המאפשרת לאבחן

קראו עוד »

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​