רשת medica מרכזים רפואיים

דורבן (פלנטר פצאיטיס)

מבנה כף הרגל מסייע לנו בתנועה, עמידה ושמירה על היציבות, הרבה מאד בזכות רקמה סיבית ועבה בשם "פציה". כשרקמה זו נפגעת או מתפתחת בתוכה דלקת, זה מתחיל להקשות על הליכה ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך אם לא מטפלים בזה בזמן. בכתבה הבאה יש את כל המידע שאתם צריכים לדעת על מצב רפואי שגורם לכאבים באזור כף הרגל – פלנטר פצאיטיס

לאורך כף הרגל שלנו ממוקמת רקמה סיבית ועבה בשם "פציה" (“Fascia”). רקמה זו תומכת בשרירים ובקשת של כף הרגל. כשרקמה זו נמתחת יתר על מידה, יכולים להופיע בה קרעים מיקרוסקופיים, שלולים לגרום כאב ודלקת.

פעם הרופאים היו בטוחים שסוג כזה של כאב נגרם על ידי צמיחת העצם בשם "דורבן של עקב". היום הם מאמינים ש-"הדורבנות" האלה הם התוצאה ולא הגורם של הכאב הזה שנקרא "פלנטר פצאיטיס" (“Plantar Fasciitis”). 

מה גורם לפלנטר פצאיטיס?

ישנם מספר גורמים לבעיה זו שנפוצה יותר בקרב נשים. בקבוצת סיכון נמצאים אנשים מבוגרים בעלי משקל עודף או מי שרוב היום נמצא על הרגליים.

כמו כן, בין גורמי הסיכון להיווצרות פלנטר פצאיטיס ניתן למצוא את אלה ש:

  • נועלים נעליים שחוקות עם סוליות דקות
  • סובלים מפלטפוס או קשת גבוהה של כף הרגל
  • נועלות נעליים על עקב גבוה לעתים קרובות
  • סובלים מגיד אכילס קצר מדי
  • הולכים או שמים כפות רגליים בצורה לא רגילה

תסמינים של פלנטר פצאיטיס

בין התסמינים למצב – כאבים בחלק התחתון של הרגל – מקדימה או באמצע של עצם העקב. לפעמים הכאב מחמיר בבקרים, כשרק קמים מהמיטה. הכאב יכול להופיע גם כשעומדים אחרי ישיבה ממושכת. במרבית המקרים מרגישים את הכאב גם אחרי אימון.

כיצד מאבחנים את פלנטר פצאיטיס?

יש להתייחס כחלק מהבעיה של כל הסובחים באזור כף הרגל. זו לא רק בעיה של זיז או דורבן, כפי שפעם חשבו. מדובר ברקמה שנולדת מחדש. הרעיון הוא לטפל בגמישות – סובך ורקמה פלנטרית. 

דרכי טיפול

פעם, כדי להקל על המצב היה נהוג להזריק סטרואידים, היום מאד נפוץ הטיפול בזריקות PRP, נוזל פלזמה עשיר בטסיות, שמופק מהדם של המטופל עצמו כאן במקום, אצלנו במעבדה ומוזרק לאזור הבעייתי. היום הטיפול לרוב כולל מדרסים שמקלים על הדריכה, פיזיותרפיה, עבודה על הסובכים (השרירים בחלק האחורי של הרגל). גם שימוש ב-PRP נפוץ מאד בתחומי רפואה שונים, רפואה אסתטית ורפואת שיניים, למשל, אך כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת נהגו לטפל ב-PRP בפציעות ספורט שונות, מאחר והזרקה ממוקדת של פלזמה עם טסיות לאזור פגוע בגוף מעודדת את תהליכי ההחלמה.

פלנטר פצאיטיס בדרך כלל נעלם מעצמו אחרי כמה חודשים. כדי לסייע בתהליך ההחלמה ניתן ליטול משככי כאבים שיכולים להוריד את הנפיחות. ניתן למלא קערה שטוחה במי קרח ולטבול בה את העקבים (יש להקפיד לשמור את האצבעות מחוץ למים. ניתן לקרר את האזור, אך אסור להניח קרח ישירות על העקבים. הרופא יכול להמליץ על מדרסים מיוחדים, כדי להקל על ההליכה. אם המצב לא משתפר או הופיע נפיחות / שטפי דם באזור העקב, כדאי מאד לפנות לרופא באופן מידי.

במצב חמור, ניתן לבצע גם ניתוח – בהרדמה כללים נעשה חתך באורך של 2-3 ס"מ בחלק הפנימי שם העקב, לאחר מכן מתבצע ניתוק של חלק גדול מרוחב הרצועה מעצם העקב. זה אמור להקל על הכאבים ולפתור את הבעיה. ניתן להשתחרר הביתה כבר ביום הניתוח ולהשתמש בנעל מיוחדת בתקופת ההחלמה וגם לא להעביר את המשקל על הרגל המנותחת לפרק זמן מסוים.

אולי יעניין אותך

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​