רשת medica מרכזים רפואיים

דלקת בגיד אכילס

גדי אכילס הוא לא רק הגיד הכי גדול בגוף שלנו, הוא גם הגיד שעובד הכי קשה ולכן נתון לדלקות ופציעות לעתים קרובות, בעיקר אצל ספורטאים מקצועיים, אבל גם אצל אחרים. כיצד מאבחנים דלקת בגיד אכילס, מהן דרכי הטיפול הקיימות – כל התשובות בכתבה שלפניכם

במיתוס על אכילס, אמו שרצתה שהבן שלה יהיה בלתי מנוצח, טבלה אותו בהיותו תינוק במי נהר הסטיקס המכושף. היא טבלה את כולו ורק החלק בקרסול בו החזיקה אותו נותר חשוף. כמובן, כמו בכל מיתוס, אכילס מצא את מותו מהחץ שנורה ופגע דווקא באזור הזה בגוף שלו.

מאז, הביטוי "עקב אכילס" הוא דימוי לנקודת חולשה אצל מישהו ואולי זו הסיבה שגיד אכילס, הגיד הגדול ביותר בגוף שלנו, רצועה קשיחה של רקמה סיבית המחבר בין שרירי השוק לעצם העקב הוא גם הגיד שנקרע לעתים קרובות ונוטה לפתח דלקות. דלקת בגיד אכילס עלולה להיווצר בעקבות פעילות גופנית המאמצת רגליים (ריצה או הליכה) ובעקבות כך אזור יהפוך לכואב ונוקשה. ניתן לטפל במצב באמצעות מנוחה, קירור המקום, מתיחות, אך ההחלמה המלאה יכולה לקחת אפילו שבועות.

מבנה גיד אכילס

גיד אכילס מורכב משני שרירי השוק האחורית, המאחדים את גידיהם בגובה כ-15 ס"מ מעצם העקב. השירים מתלפפים אחד סביב השני ומתחברים עם הקצה אל עצם העקב. אספקת הדם לגיד אכלס מגיעה מאזור החיבור לעצם ומהשרירים המעורבים. במרחק של 2-6 ס"מ מהחיבור לעצם העקב נמצא אזור שאספקת הדם אליו היא מועטה ולכן הוא חשוף יותר לפגיעות מיקרו-טראומה חוזרות, שינויים ניווניים וגירויים ברקמת הגיד. כל אלה מלווים בהצטלקות ובעיות בהחלמה.

בנוסף לכך, גיד אכילס סופג עומסים גבוהים מאד, למשל, בזמן ריצה, העומס על הגיד הוא פי 10 ממשקל הגוף ולכן נוטה לדלקות ופציעות, בעיקר אצל ספורטאים, אבל גם אצל אנשים שלא עוסקים כלל בספורט.

גורמים להיווצרות של דלקת בגיד אכילס הרבה פעמים קשורים לפעילות ספורטיבית:

  • הגברה מהירה מדי של מהירות או מרחק הריצה
  • הגברה של עומס – ריצות בעליה או במדרגות
  • היעדר מנוחה מספקת – חזרה מהירה מדי לאימונים
  • פציעה כתוצאה ממאמץ מתפרץ, למשל, ריצת ספרינט
  • גיד לא גמיש מספיק
  • מבנה ומנח של כפות רגליים
  • מחלות מערכתיות המשפיעות על רקמת הגיד (סוכרת, בלוטת התריס)
  • מחלות מערכתיות שדורשות טיפול בסטרואידים (אסתמה, זאבת, מצב אחרי השתלת איברים)

דלקת של גיד אכילס שכיחה מאד אצל אצנים, מעומס ההפעלה של השריר, הסימנים שלה ברורים מאד.

תסמינים של דלקת בגיד אכילס

  • כאבים אחרי מאמץ שמחמירים בהדרגה
  • נוקשות של הגיד אחרי ישיבה ממושכת או אחרי התעוררות בבוקר
  • נפיחות וכאב באזור חיבור גיד אכילס את העצם
  • כאבים מקומיים או מפושטים, בדרגות חומרה שונות, למשך מספר שעות לאחר ריצה לאורך גיד אכילס

אבחון וטיפול של דלקת בגיד אכילס

כדי לאבחן דלקת, מומלץ לפני הכל לשלול קרע חלקי או מלא של הגיד. ניתן לעשות זאת באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד. 

הטיפול בדלקת בגיד אכילס הוא לרוב טיפול משולב, זה לא רק טיפול באנטיביוטיקה, אנחנו לא מדברים על דלקת שצריכה טיפול בכדורים, אלא על דלקת מכנית, שגורמת לשינויים ברקמה. היתרון של טיפול בבית חולים "אלישע" הוא ביכולת הבנה מעמיקה של מה גרם לדלקת, איזו תנועה לא נכונה ואיזו עבודה של השריר עשה המטופל ובעקבות זאת גם לבחור את הטיפול המתאים ביותר. במהלך התשאול והאבחון שואלים שאלות לגבי צורת האימון, סגנון הריצה, מחפשים לראות אם משהו במבנה אנטומי לא תקין ואז לקחת את הטיפול לכיוון הזה. המטופל שסובל מדלקת בגיד אכילס בדרך כלל יופנה לפיזיותרפיה. עוד אפשרות טיפול מאד יעילה אלה זריקות PRP, פלסמה מועשרת בטסיות מהדם של המטופל עצמו שמכינים כמובן במעבדה במקום.

טיפולי PRP נחשבים היום פופולריים מאד בתחומי רפואה רבים – ניתן למצוא אותם גם ברפואה האסתטית וגם ברפואת שיניים, אך מעטים יודעים, שהטיפול בזריקות PRP התחיל בכלל בתחום הרפואה הספורטיבית כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת, כשהתברר שנוזל פלסמה מועשר בטסיות מזרז מאד את תהליכי ההחלמה ובעצם מאפשר לספורטאי לחזור למגרש או למסלול כמה שיותר מהר.

אם אחרי מיצוי כל אפשרויות הטיפול השמרני אין הקלה, או קיימת דלקת כרונית, הפוגעת בממדי הגיד (בליטת עצם או עיבוי מעטפת הגיד), ימליץ רופא על ניתוח. מטרת הניתוח – לנטרל את הגורמים המגרים את הגיד ומתקנים את הקרעים הקיימים. מדובר בניתוח עם תקופת החלמה ממושכת במהלכה הרגל מגובסת כדי לשמור עליה יציבה ולהוריד כל מאמץ מגיד. לאחר הורדת הגבס יש צורך בטיפולים פיזיותרפיים משקמים.

אבחון בקרע השרוול המסובב
כדי לאבחן קרע בשרוול המסובב יש צורך בבדיקה גופנית, הכוללת טווחי תנועה וכוח. בנוסף לכך יהיה צורך בבדיקות הדמיה כגון צילום רנטגן, אולטרה-סאונד ו/או MRI.
טיפול בקרע בשרוול המסובב
לרוב הטיפול מתחיל משילוב של פיזיותרפיה שמטרתה היא לחזק את שרירי הכתף ותרופות אנטי-דלקתיות כדי להקל על הכאב. את תרגילי הפיזיותרפיה ניתן לבצע באופן עצמאי בבית. במקרים מסוימים יש צורך בניתוח לתיקון הקרע.
הניתוח בדרך מתבצע בשיטה ארתרוסקופית, ניתוח זעיר-פולשני שבמהלכו מוחדרים לתוך מפרק הכתף כלים כירורגיים עדינים ומצלמה זעירה. השימוש בשיטה זו מקל על תהליך ההחלמה והשיקום ומסייע למנותח לחזור מהר יותר לשגרה.
תקופת ההחלמה
אחרי הניתוח יש צורך בתקופת מנוחה, כשהיד נתונה במתלה למשך 4 עד 6 שבועות, כתלות בגודל הקרע והנזק שנמצא בניתוח. לאחר מכן תקופת שיקום שאורכה מספר חודשים עד שנה והיא כוללת טיפולים פיזיותרפיים לחיזוק הכתף.

אולי יעניין אותך

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​