רשת medica מרכזים רפואיים

פריצת דיסק צווארית ומותנית

אם זה לא קרה לכם, בטח שמעתם מלא מעט אנשים שהם סובלים מ-"פריצת דיסק". מה גורם לבעיה, כיצד ניתן לאבחן אותה, לטפל בה ובאיזה מקרים יש צורך בניתוח? כל התשובות – בכתבה שלפניכם

פריצת דיסק נחשבת פרציה נפוצה מאד בקרב האוכלוסייה, אך לרוב סובלים ממנה ספורטאים העוסקים בענף בו שכיחות תנועות דרסטיות של עמוד השדרה – מתיחה, הארכה, סיבוב או כיפוף: כדורגל, הוקי, כדורסל, הרמת משקולות ועוד. לעתים קרובות סובלים מפריצות דיסק גם רוכבי אופניים.

כמה מילים על עמוד השדרה

עמוד השדרה שלנו בנוי מעצמות, הנקראות גם "חוליות". תפקידן של חוליות עמוד השדרה – לשמור עלינו זקופים וגם להגן ל חוט השדרה, סוג של צינור עם נוזל העובר בין החוליות. חוט השדרה מתחיל מהמוח שלנו ונגמר באזור האגן.

בין חוליה לחוליה מפרידות כריות ספוגיות הנקראות "דיסקים". תפקידם – להיות בולמי זעזועים כשאנחנו נמצאים בתנועה – הליכה, קפיצות, ריצה וכל שאר הפעילויות שמפעילות משקל על הגוף שלנו. עמוד השדרה מתחלק לשלושה חלקים מלמעלה עד למטה: עמוד השדרה הצווארי (שבע חוליות עליונות), עמוד השדרה החזי ומוד השדרה המותני. 

מהי פריצת דיסק / בלט דיסק?

אותן כריות בין החוליות, הדיסקים, מכילים בתוכן חומר דמוי ג'ל. החלק החיצוני של הדיסק עשוי מסחוס סיבי ששומר על הג'ל בפנים. כשהחלק החיצוני נקרע או נסדק, הג'ל יכול לצאת החוצה. זהו המצב שנקרא "פריצת דיסק". הכי קל לדמיין את זה כסופגנייה שלקחו ממנה ביס והריבה השפריצה החוצה.

טיפול בפריצת דיסק - המרכז האורתופדי ופגיעות ספורט בית חולים אלישע

מה גורם לפריצת דיסק?

די קשה להבין מה בדיוק גורם לפריצות דיסק, לעתים קרובות זה קורה בהדרגה וללא סיבה ברורה. ניתן לצמצם את רשימת הגורמים האפשריים:

  • גיל – ככל שאנחנו מתבגרים, הדיסקים נוטים יותר לפריצה בגלל השחיקה. כשאנחנו צעירים, הדיסקים של עמוד השדרה מלאים וספוגים בנוזל, אך ככל שאנחנו מתבגרים כמות המים יורדת וזה הופך את הדיסקים לפחות גמישים. לכן, כשאנחנו זזים, מסתובבים או מתפתלים, יש יותר סיכוי לפגיעה בדיסק. 
  • גנטיקה – נטייה לפריצות דיסק יכולה לעבור בתורשה
  • תנועות – אנשים תזזיתיים, עם תנועות פתאומיות, נוטים יותר לפתח פריצות דיסק
  • נקע פתאומי – אם מרימים חפצים כבדים או מסובבים את הגוף במהירות רבה מדי או כוח מתפרץ, זה יכול לפגוע בדיסק.

תסמינים של פריצת דיסק

  • כאב גב באזור של הפריצה
  • חוסר תחושה או עקצוץ באזור הכתב או היד שיכולים להקרין עד האצבעות (במקרה של פריצת דיסק צווארית)
  • חולשה בידיים או זרועות (במידה ומדובר בפריצת דיסק צווארית)
  • קושי בהליכה, הליכה מוזרה, תחושה של עקצוץ או הלם עוברת בגוף עד הרגליים
  • קושי להתמודד עם משימות הדורשות מוטוריקה עדינה
  • אובדן שיווי משקל וקואורדינציה

דרכי טיפול בפריצת דיסק

ברוב המקרים אחרי פריצת דיסק המצב מתחיל להשתפר מעצמו תוך מספר שבועות. כדי להקל על תהליך ההחלמה ולחזור בהקדם לאורח חיים רגיל, קבלו מספר המלצות:

  • מנוחה – כדי שהנפיחות באזור תרד ותאפשר לגב שלכם לנוח. הימנעו מפעילות גופנית או כל פעילות שדורשת מכם להתכופף או להרים דברים. אם מדובר בפריצת דיסק קשה, ניתן ביום-יומיים ראשונים להישאר במיטה, אך לאחר מכן חשוב מאד להתחיל לעמוד על הרגליים ולזוז כדי שהמפרקים והשרירים לא יתקשו. ניתן לחמם או לקרר את האזור הכואב. אפשרי בהחלט להחליף בין קור לחום או לבחור באופציה שמקלה עליכם יותר. 
  • טיפול תרופתי – משככי כאבים כגון נורופן או אדוויל. חשוב מאד – להיצמד להוראות הרופא ולא להמשיך את הטיפול התרופתי מעבר לנדרש. בנוסף, הרופא יכול לרשום תרופות חזקות יותר, במידה ומשככי כאבים רגילים לא עובדים או תרופות שמקלות על התכווצויות שרירים באזור הגב.
  • פיזיותרפיה – ניתן לבצע באופן עצמאי או להגיע למטפל. מומלץ להקפיד על תרגילי מתיחה, הליכה קלה, עיסוי, תרפיית אולטרסאונד, גירוי חשמלי של רקמת השריר ועוד.
  • הזרקות – אם שום דבר לעיל לא עזר, ניתן להיעזר בזריקת סטרואידים לאזור הסמוך לחוט השדרה, בדומה לזריקת אפידורל. הזריקה נועדה להוריד את הנפיחות לגרום להקלה. כדי למצוא את המיקום המדויק, תתבצע הזריקה בהנחיית מכשיר רנטגן או CT.

מתי צריך ניתוח בפריצת דיסק?

הפתרון הניתוחי נבחר רק במקרים כשקיים חסר נוירולוגי, כשבן אדם מתקשה לתפקד ביום-יום, גם כשהוא לא משותק. 

  • דיסקטומיה – המנתח מסיר את הדיסק הפגום כדי להקל את הלחץ על העצב. ניתן לבצע את הניתוח בשיטה פתוחה דרך חתך באזור הגב או הצוואר או בשיטת מיקרו-דיסקטומיה, עם חתך קטן, שדרכו מוחדר צינור עם מצלמה שמנחה את המנתח היכן יש לבצע הסרה.
  • למינוטומיה מותנית – לפעמים יש צורך להסיר חתיכה קטנה של עצם מעמוד השדרה, כדי לגשת לדיסק הפגום ולהקל על הלחץ על העצב באזור
  • הלחמה – לעתים יחליט הרופא להלחים יחד שתי חוליות במוד השדרה כדי לייצב את הגב. 
  • דיסק מלאכותי – מדובר בניתוח שעוזר בצורה נקודתית במקומות מאד מסוימים בגב תחתון. הדיסק הפגום מוחלף על ידי דיסק מלאכותי מפלסטיק או מתכת, כדי לייצב את הגב ולהקל על התנועות.

כיצד ניתן למנוע פריצות דיסק?

להתנהל נכון מבחינה ארגומטרית – ללמוד להרים דברים כבדים בצורה נכונה, באמצעות כיפוף הברכיים, לשבת זקוף, לשמור על משקל תקין, להימנע מעישון (העישון מקשיח את כלי דם שנוטים לפגוע בדיסקים של עמוד השדרה).

אולי יעניין אותך

ארתרוסקופיה

"ניתוח דרך חור המנעול", ככה קוראים הרופאים ברחבי העולם לניתוח ארתרוסקופיה. מדובר בשיטה המאפשרת לאבחן

קראו עוד »

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​