רשת medica מרכזים רפואיים

פריקת פיקת הברך

אנחנו מאמינים שיהיה לכם כואב אפילו לקרוא את הכתבה, מאחר וכולנו יודעים כמה כואב זה יכול להיות, לקבל מכה בברך, קל וחומר לגרום לפריקת הפיקה. כל מה שרציתם לדעת על סיבות, אבחון ואפשרויות הטיפול באחת מבעיות הברכיים הנפוצות ביותר

פריקת פיקת הברך, או במילים אחרות, יציאת פיקת הברך ממקומה יכולה לקרות כתוצאה מפגיעה ישירה או בעקבות לחץ מוגזם על הפיקה. מדובר באחת הפציעות הנפוצות אצל ספורטאים, לרוב אצל שחקני כדורגל. 

לצד פריקת פיקת הברך, תיתכן פציעה של חלקי הברך האחרים, למשל הקרע במניסקוס או הקרע ברצועה צולבת קדמית. אחרי שיצאה ממקומה פעם אחת, פיקת הברך יכולה לנוע לאחד הצדדים של המפרק, אך לעתים יותר קרובות היא כלל יוצאת מהמפרק.

ההבדל בין פריקת פיקת הברך לפריקת ברך

כשמדובר בפריקת פיקת הברך, מדובר בתזוזה מהמקום רק חלק אחד מהמפרק, העצם השטוחה ששומרת על המפרק מקדימה. פריקת הברך כוללת בתוכה תזוזה של כל המפרק, כשגם עצם הירך ועצם השוק יוצאות ממקומן. פריקת ברך נחשבת לפציעה חמורה יותר, אך פחות נפוצה מפריקת פיקת הברך.

סיבות נפוצות לפריקת פיקת הברך

בין סיבות לפריקת פיקת הברך נמצאים גם משקל יתר או גובה שיכולים להעמיס על המפרק, שרירי רגליים חלשים או לא מאוזנים, מיקום גבוה מדי או לא נכון של פיקה באופן קבוע (אופייני לספורטאים), פציעות קודמות והמגדר: מסתבר שנשים נוטות יותר מהגברים לפרוק פיקת ברכיים, ככל הנראה בגלל שהירכיים שלהן ממוקמות בזווית רחבה יותר למפרק הברך.

לרוב פריקת פיקת הברך מתרחשת אצל הצעירים, מדובר בשילוב בין טראומה לגמישות. 

שחיקת סחוסים- המרכז האורתופדי ופגיעות ספורט בית חולים אלישע

תסמינים של פריקת פיקת הברך

מכלול התסמינים יכול להשתנות באופן משמעותי בעקבות חומרת הפגיעה למפרק הברך ופציעות ברך אחרות בעבר או בהווה. במקרים הכי פשוטים, יתאפשר לספורטאי לחזור מידית לפעילות, במקרים מורכבים יותר הוא יסבול מכאב ומגבלות בתנועה.

בין תסמיני פריקת פיקת הברך ניתן למצוא:

  • חוסר יכולת או קושי לכופף או ליישר את הברך
  • ברך ש-"בורחת" ולא יציבה
  • שינוי מקום קבוע של פיקת הברך (במקרים מורכבים עד חמורים מאד)
  • פיקה עם טווח תנועה רחב מדי (במקרים בהם הפיקה נשארה בקדמת הברך, אל יכולה לזוז בחופשיות סביב המפרק
  • כאב בעמידה – ברגע הפריקה זה יכול להיות כאב חריף, כשמנסים לעמוד או להפעיל לחץ על פיקת הברך, עם הזמן הכאב הופך למעומעם יותר, אבל זה לא מצביע על ההחלמה
  • רגישות במקום או אפילו כאב בזמן נגיעה
  • שטפי דם עלולים להופיע על הפיקה או מסביב לה בתהליך ההחלמה, במיוחד אם הפציעה נגרמה על ידי פגיעה ישירה או חפץ כהה
  • נפיחות או "מים בברך", מצב בו יש נוזל שנלכד מסביב לפיקה בעקבות הפציעה. נפיחות זו עלולה לגרום לקושי להזיז או ליישר את הרגל

רוב התסמינים האלה יחסית כלליים ויכולים להתייחס למגוון פגיעות ברכיים, לכן מאד חשוב לפנות לרופא ולבצע אבחון מדויק של בעיה כדי למנוע נזק נוסף ולהתחיל בטיפול בהקדם האפשרי.

אבחון פריקת פיקת הברך

במקרים חמורים ניתן לראות את פריקת פיקת הברך בעין בלתי מזוינת, אך במקרים בהם זה לא נראה בבירור, יש צורך בבדיקה מדוקדקת ושימוש במכשירי דימות.

לפני הכל, הרופא ישאל את המטופל אם סבל בעבר מפציעות ברכיים או פריקת פיקת הברך, לגבי סוג ורמת הכאב ובמקביל יבצע בדיקה גופנית, כדי להבין האם פיקת הברך יצאה מחוץ למפרק ואולי קיימות פגיעות מפרק נוספות, האם הנפיחות היא תוצאה מפגיעה פנימית, האם ניתן ליישר את הרגל באופן מלא והאם נראים שטפי דם מסביב.

אבחון נכון של פריקת פיקת הברך תלוי בהדמיה טובה במכשור מתקדם שקיים בבית חולים אלישע, שם ניתן לראות את הקרע של הרצועה שמייצבת את פיקת הברך MPFL. 

טיפול בפריקת פיקת הברך

סוגי הטיפול בפריקת פיקת הברך יכולים להשתנות בהתאם לחומרת הפגיעה. למשל, אצל חלק מהמטופלים יכולים להחזיר את הפיקה למקום עוד לפני הגעתם לבית חולים ואצל אחרים יהיה צורך בחדר טראומה או חדר ניתוח. 

מתי יש צורך בניתוח לייצוב פיקת הברך?

אם מדובר בפריקה של פיקת הברך אחת בלבד ואין פגיעה בגוף סחוסי, אין צורך בניתוח, נותנים עוד הזדמנות כדי לראות אם לא תהיה פריקה חוזרת ואז יהיה כבר צורך בניתוח לייצוב הפיקה.

אך אם יש פגיעה בסחוס יחס עם הפריקה ומדובר באדם צעיר, במיוחד ספורטאי, יש צורך לבצע את הניתוח, בשביל להוציא את הגוף הסחוסי החופשי שנמצא שם במפרד ועל הדרך מעצבים את המפרק. כנ"ל אם יש פריקות חוזרות, עושים מספר הדמיות כדי להבין את האנטומיה של ברך, וגם לראות את הרצועה וגם את גורמי הסיכון פריקות נוספות, כדי לתקן גם אותם. ב-80% מהמקרים מדובר בתיקון הרצועה. לפעמים צריך להוסיף פרוצדורה גרמית כדי להוסיף אנטומיה. את הרצועה החדשה לוקחים מהשוק ושותלים אותה לתוך המפרק של הברך.

ד"ר ברק סגל מבית חולים אלישע פיתח שיטה ניתוחים כדי לייצב את הברך בצורה מדויקת – לולאה מתכווננת שמאפשרת לו למשוך אותה, כמו פלצור ולמשוך את הפיקה למקום. תחת הארתרוסקופ בודקים את הפיקה במקום ומייצבים אותה.

אולי יעניין אותך

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

חדש ובלעדי בצפון

המרכז הרובוטי להחלפות מפרקי ברך וירך

אלישע Medica בבית חולים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​